zaterdag 10 mei 2014

Recept Kritharaki, Youvetsi, Griekse undercover pasta

Oke, het was even wennen, ben een tijd niet op blogspot geweest en heb enorm veel moeite om mijn blog naar wens aan te passen.
Op de één of andere manier wil het niet meer zo goed samen met Internet Explorer, dus switch ik tussen IE. en Mozilla....

Iig. hierbij dan het eerste recept wat ik plaats.
Wij komen al jaren in Rhodos en zijn gek op Grieks eten.
In de loop der tijd heb ik van bevriende Rhodonezen , heerlijke recepten gekregen.
Een absolute favoriet hier in ons gezin, en een ieder die hier mee eet ;



Het recept van Kritharaki, Youvetsi, Griekse undercover pasta voor vier personen.

- zak Makarnasi (ziet eruit als grote rijstkorrels, zie foto) verkrijgbaar bij bv. de Turkse  supermarkt of de Vomar
- 750 gram rundvlees/ draadjesvlees
- stuk of 6 grote uien
- 5 knoflooktenen
- 2 blikjes tomaten blokjes
- klein blikje tomaten puree
- 2 bouillon blokjes
- 1 theelepel suiker
- peper/zout/ en wat Griekse, Italiaanse of Provençaalse kruiden
- geraspte kaas
- olijfolie
- hoort niet maar ik doe er ook vaak een courgette door, en/ of een paprikaatje en een bakje champignons

Vlees met peper en zout bestrooien.
Uien snipperen en knoflook in kleine stukjes snijden.
Flinke laag
olijfolie in een braadpan en het vlees, de uien en de knoflook aanbraden tot het vocht verdampt is.
Daarna de tomatenblokjes, bouillonblokjes, tomatenpuree en het suiker bij het vlees doen.
Op smaak brengen met de kruiden.
Paar uur laten stoven met de deksel op de pan, wel af en toe ff omroeren, ik laat het zo'n drie, vier uur stoven.

Als het vlees mals is, de Makarnasi koken.
Daarna afgieten en door het stoofpotje roeren.
Ovenschaal invetten en het mengsel erin doen.
Bestrooien met geraspte kaas en in de oven op 200 graden tot de kaas gesmolten is.
 
Eet smakelijk, Kali Orexi :-)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten